Citiţi mai departe acest articol pentru a afla pe ce drumuri trebuie rovinieta.
Deținerea unui autovehicul vine la pachet, odată cu avantajele deplasării dintr-un punct geografic în altul, dar și al transportului rapid și eficient al mărfurilor și al pasagerilor, cu o serie întreagă de cheltuieli suplimentare față de cele inerente întreținerii și funcționării mijloacelor de transport de orice categorie.
Astfel, pe lângă impozitele și taxele pe care proprietarii de autovehicule trebuie să le plătească anual autorităților locale de la locul înmatriculării, există, mai ales în cadrul activității de transport marfă sau de persoane, o serie de licențe care trebuie obținute, contra cost, de la Autoritatea Rutieră Română precum și necesitatea plății asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA). În acest ansamblu de plăți obligatorii pentru a circula pe drumurile publice, intră și așa numita taxă de drum, sau, așa cum este cunoscută în mod universal, rovinieta.
În acest articol vei afla pe ce drumuri trebuie rovienata, câteva detalii utile despre ea și despre modul de obținere a a acesteia în momentul în care este necesară.
Ce este rovinieta – justificarea unei taxe obligatorii impuse tuturor celor care conduc autovehicule pe drumurile publice
Ideea taxării circulației pe drumurile publice nu este o noutate în materie de fiscalitate. Diverse societăți umane organizate statal, în diferitele stadii de dezvoltare istorică, au recurs la această metodă expeditivă pentru colectarea unor sume de bani într-un mod cât mai facil cu putință. Astfel, sunt cunoscute, încă din cele mai vechi timpuri, taxele percepute pentru folosirea unor drumuri comerciale pe care exista un aflux important de participanți la trafic. Ulterior, odată cu instaurarea dominației autovehiculelor cu motoare cu ardere internă care puteau parcurge tot mai rapid distanțe tot mai mari, nevoia de drumuri a devenit acută, rețeaua extinzându-se într-un mod accelerat. Asfaltul a luat locul drumurilor din pământ sau a celor pietruite și drumuri noi, tot mai late și mai lungi, au apărut peste tot în lume sub impulsul puternic dat de creșterea progresivă a numărului autovehiculelor de transport pasageri sau mărfuri.
Autostrăzile și drumurile expres sunt azi cele mai avansate sisteme de comunicație rutieră, dar construcția acestora implică cheltuirea unor sume mari de bani. Totodată, întreținerea drumurilor pentru păstrarea căilor de rulare la un nivel optim pentru o circulație eficientă implică, la rândul ei, cheltuieli continue, cu atât mai mari, cu cât rețeaua de drumuri este mai ramificată.
Astfel, ideea introducerii unei taxe obligatorii impuse participanților la trafic pe drumurile naționale ale unui stat a venit oarecum natural, iar autoritățile statale au găsit astfel o sursă de a finanța întreținerea rețelelor rutiere și, desigur, reabilitarea sau construcția de noi artere.
Taxa de drum a căpătat denumirea de vinietă. În cazul României, prin alăturarea indicativului de țară (RO) cu această denumire a rezultat termenul de rovinietă – ca taxă obligatorie pentru circulația autovehiculelor pe drumurile din România.
În trecut rovinieta implica, la plata acesteia, emiterea unui sticker – sau viniete – care trebuia lipit pe parbrizul mașinii în vederea identificării termenului de valabilitate și a categoriei de vehicul pentru care a fost făcută plata. Azi, nu mai este necesară emiterea unei viniete, verificarea achitării taxei fiind realizată prin mijloace moderne de supraveghere video care înregistrează numărul de înmatricularea al vehiculelor care trec prin anumite sectoare de drum special semnalizate în acest sens.
Taxa de drum – când trebuie achitată și de către cine?
Rovinieta trebuie achiziționată de fiecare dată când se circulă cu un autovehicul în afara localităților. Legislația rutieră permite exceptarea de la plata rovinietei doar pentru drumurile din intravilanul localităților de pe teritoriul municipiilor și doar între indicatoarele rutiere care marchează intrarea, respectiv ieșirea de pe aceste teritorii.
Toate celelalte drumuri care sunt de interes național din proprietatea statului sunt supuse domeniului de aplicare al taxării prin rovinietă pentru circulația autovehiculelor. În această categorie intră:
- autostrăzile;
- drumurile expres;
- drumurile naționale de nivel european;
- drumurile județene;
- drumurile secundare.
Verificarea plății rovinietei se face cu ajutorul camerelor fixe amplasate în diverse zone, și, mai ales, în zonele de frontieră.
Taxa de drum trebuie achitată înainte de a circula pe drumurile supuse taxării și este impusă în mod egal atât autovehiculelor înmatriculate în România, cât și în cazul autovehiculelor din alte state. Desigur, rovinieta se poate plăti atât de către persoane fizice, cât și de către persoane juridice.
Un aspect important de reținut în domeniul aplicării legislației privitoare la rovinieta este cel care privește diferențierea cuantumului sumei de bani achitate în funcție de categoria de autovehicul.
Acest aspect este foarte important de reținut, în special de către antreprenorii care dețin flote de autovehicule diverse și care trebuie să fie foarte atenți la data plății, datele de expirare a rovinietelor și mai ales la categoriile în care se încadrează fiecare autovehicul din flotă pentru a nu fi prinși pe picior greșit și a evita plata unor amenzi destul de costisitoare.
De notat este că la ora actuală există unelte care pot reduce semnificativ stresul și volumul de muncă necesar administrării flotelor mari atât în cazul activităților de transport marfă cât și în ceea ce privește firmele de leasing și închirieri auto.
Sistemele de monitorizare GPS a flotelor permit, pe lângă cunoașterea în timp real, în orice moment, a situației și a locației fiecărui vehicul și plata taxelor de drum în mod automat, mai ales în cazul transporturilor internaționale de marfă sau de pasageri.
Se elimină astfel, eroarea umană, uitarea achitării taxelor la intrarea pe drumuri supuse acestui regim și se realizează economii importante prin evitarea efectelor negative din punct de vedere financiar ale amenzilor din domeniu.
Revenind la categoriile de autovehicule care sunt supuse taxelor de drum, în România plata rovinietei este impusă pentru:
- Categoria A – autoturisme
- Categoria B – vehicule de transport marfa cu MTMA (masa totală maximă autorizată) mai mică sau egală cu 3,5 tone;
- Categoria C – vehicule de transport marfă, cu masa totală maximă autorizată cuprinsă între 3.5 tone si 7.5 tone
- Categoria D – vehicule de transport marfa cu MTMA cuprinsă între 7.5 tone și 12 tone;
- Categoria E – vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone și care au maximum 3 axe (inclusiv);
- Categoria F – vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone și care au minimum 4 axe (inclusiv);
- Categoria G – vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv șoferul) și maxim 23 de locuri pe scaune (inclusiv șoferul);
- Categoria H – vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv șoferul).
La eliberarea rovinietei sunt necesare o serie de acte.
Persoanele fizice nu au nevoie decât de certificatul de înmatriculare (talonul mașinii) sau de documente vamale dacă mașina a fost importată și înmatriculată temporar.
Persoanele juridice care doresc eliberarea rovinietei au nevoie de certificatul de înmatriculare, cartea de identitate a plătitorului, contractul de leasing, dacă vehiculul a fost dobândit prin această modalitate sau documentele vamale dacă este vorba de vehicule importate și înmatriculate temporar.
Rovinieta poate fi achiziționată pe diverse durate de utilizare a drumurilor publice. Astfel, cea mai mică fracțiune de timp de valabilitatea rovinietei este cea de 7 zile. Rovinieta poate fi emisă și pe 30 de zile, pentru 90 de zile sau pentru 12 luni. Alegerea perioadei de valabilitate ține de estimările făcute de deținătorii vehiculelor care se pot deplasa de mai multe ori într-o unitate de timp pe drumurile publice.
Astfel, dacă se estimează că pe parcursul unui an se vor efectua trasee destul de dese este mai rentabilă achitarea rovinietei pe o perioadă de 12 luni. În mod contrar, pentru vehiculele care ies foarte rar din orașe – așa cum este cazul, de exemplu, al flotelor de taxiuri locale, plata rovinietei pe o durată de un an nu este justificată pentru toate mașinile.
De asemenea, mijloacele de transport care se află doar în tranzit și care nu vor reveni prea des pe teritoriul statului nu au nevoie decât de achitarea rovinietei pe o perioadă de timp minimă.
Există și unele excepții de la plata rovinietei. De exemplu, vehiculele folosite exclusiv pentru transportul de pasageri în mod local pe raza teritorială a unei localități, vehiculele pentru transportul elevilor, mașinile cu numere provizorii de înmatriculare precum și vehicuelele unor instituții ale statului (Ministerele Apărării și cel de Interne, SRI, SIE, SPP, STS, ISU, ambulanțele, Crucea Roșie, etc.) dar și persoanele cu dizabilități care conduc vehicule special adaptate acestora nu sunt impuse la plata taxelor de drum.
Verificarea taxelor de drum în Bulgaria sau în Ungaria ori în alte țări din Europa – modul de control al vinietelor și consecințele omisiunii plății acestora
Rovinieta se poate cumpăra din benzinării sau în mod online. De asemenea, există posibilitatea plății acestei taxe prin intermediul SMS, valoarea taxei de drum fiind inserată în factura abonamentului de telefonie. Este de menționat că plata prin SMS poate fi realizată doar pentru vehicule înmatriculate în România.
In România, verificarea valabilității rovinietei, dacă ai uitat data achiziției sau perioada pentru care ai achitat taxa, se poate face online pe site-ul CNAIR. În formularul online de verificare va trebui să introduci numărul de înmatricularea al autovehiculului dar și seria se șasiu pe care o poți găsi în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului.
Este foarte important de reținut că rovinieta, precum și vinietele care trebuie plătite la trecerea granițelor de stat către alte țări trebuie plătite înainte de de a circula în mod efectiv pe rețelele rutiere supuse acestui regim. Odată achitată, valabilitatea vinietei începe de la ora la care plata a fost înregistrată.
Verificarea taxelor de drum nu ar trebui subestimată sub nicio formă de către șoferi. Camerele fixe, dar și camerele mobile care sunt folosite de autoritățile rutiere din fiecare stat sunt destul de eficiente la identificarea vehiculelor care nu au o vinietă valabilă. Cel puțin în cazul transporturilor de mărfuri și de persoane, amenzile pentru depistarea pe drumurile publice fără vinietă valabilă sunt foarte mari și pot depăși chiar de câteva ori valoarea taxei în sine.
Astfel, în special firmele de transport mărfuri sau persoane pot beneficia de sisteme de monitorizare a flotelor care asigură, în mod accesoriu, și facilitatea de taxare automată în Ungaria sau de taxare automată în Bulgaria, ori în alte state în funcție de traseele comune pe care circulă mai des autovehiculele.
Sistemele inteligente de monitorizare asigură efectuarea plăților taxelor de drum din fondurile pe care firmele care dețin flotele le pun la dispoziție sistemului fără ca șoferii să mai trebuiască să se oprească pentru acest scop. În plus, există în orice moment o evidență exactă a taxelor achitate pentru fiecare vehicul în parte și se pot lua astfel decizii informate privind optimizarea traseelor și a plăților necesare.
În concluzie, rovinieta, în cazul țării noastre, și celelalte taxe de drum din statele pe care flotele de vehicule le pot tranzita sunt azi mult mai ușor și mai eficient de gestionat prin intermediul automatizărilor permise de avansurile tehnologiei. Se elimină astfel eroarea umană, se economisește, în mod semnificativ, un volum important de muncă și de timp irosit de managerii de flote cu situațiile la zi pentru fiecare vehicul și se evită complet riscul plății amenzilor în cazul în care, din eroare, se uită de plata taxelor de drum.